21 september 2011

DAGENS KLAGE!!!!

Dette innlegget vil kanskje gjöre noen sur, noen kommer til å tenke litt ekstra, og noen kommer kanskje til å ta kontakt med meg....... Tolk det som du vil. Jeg tolker det slik:

Da eg bodde i Norge fölte eg meg heldig. eg hadde masse venner og venninner. Alltid skjedde det noe. Telefon ringte, sms-er tikket inn hele dögnet. Venner kom på besök både innbudt og overraskende. Var jo bare koselig. like jo ha liv rundt meg.

Så snudde livet seg, og eg måtte ta en avgjörelse som forandra alt..... Eg flytta til Sverige og 200 mil unna Salangen for å leve sammen med min aller kjäreste som kort tid etter ble min mann. Jeg forlot barn, familie og venner. Men det skulle jo ikke bli problem å holde kontakt for vi er jo alle moderne mennesker med PC, mobil og div.Trodde eg godtruende som eg va.

I september fikk vi oss leilighet. På tross av vår dårlige ökonomi tenkte vi på de hjemme i Norge og Gambia. Så vi fikk oss hustlf, bredbånd og mobilnummer. Kort oppsummert: på 1 år har 1 venninne ringt meg på hustlf i tillegg til enkelte familiemedlemmer. Mobil har eg både norsk nummer og svensk nummer. Det norske har eg kun for å väre snill siden de i norge betale for vanlig sms og eg betale akkurat det samme om eg bruke den norske eller den svenske mobilen. Den norske mobilen kan eg ikke motta samtala på. Kan bare fortelle at det e ikke mange som sender sms uten at eg först har sendt og spurt om ett eller annet, og dermed får svar om vedkommende har tid eller orker og svare. På den svenske mobilen skjer det ikke mye. Bare mine svenske kontakter som bruker den omtrent.....

Ja ja...kan jo väre dyrt for noen å ringe og smse, men de fleste har jo PC tilgjengelig tenke eg. enten hjemme eller på jobb. Og siden eg har MSN, e-mail, facebook og skype (som er gratis å få og man ringer gratis) så har eg prövd å holde kontakt via nettet. Men nei...... Oppleve hver dag at om eg chatte på fb så har de ikke tid eller de rett og slett logge seg ut uten og svare.......ja ja.... Skype e det ikke mange som vil ha, men tusen takk for dåkker som vil holde kontakt via den. For tiden e micen min ödelagt. men går an å chatte der.....og vi kan se hverandre ikke minst (om du har kamera). Så har vi jo gode gamle mailen.

For ikke og glemme de gode gamle brevene som kan sendes i posten om det er dyrt og ringe eller du har PC. Tror ikke portoen er så höy i norge at det skulle väre en belastning......

Noen vil nok si: kofför skal eg ringe ho når ikke ho ringe oss. Eg har ringt og prövd ha kontakt med mange. Men eg e en person og dåkker e mange. Blir ekstremt dyrt for meg og alltid skal ringe. Har avtale med noen som har kun mobil at når de er hos noen med hustlf så kan eg ringe dem. Funke fint. Ikke så dyrt og ringe hustlf til hustlf. Men skype e GRATIS.

En liten tankevekker at vår familie i Gambia bruke sine dyrebare dallasi for å ringe oss og höre hvordan vi har det sånn innimellom når de ikke har hört fra oss på noen uke.......

Det va dagens klage. Men skal sei det va godt å få ut!!!!! Kofför skal det å flytte ha noe å si for vennskap i vårt moderne samfunn???? Så må det også sies at når eg snakke med noen fra "hjemme" så får eg alltid spörsmål om katti eg kommer tilbake? Hmmmmm....... Ka har det å si om eg kommer tilbake når de ikke gidder ha kontakt med meg de årene som trengs å väre borte fra Norge???? Flytter nok tilbake til Norge etterhvert, men har ingen savn til Salangen desvärre. Fin plass og alt. Men god blanding av gode og dårlige minna. Å flytte hit va det beste eg noen gang kunne gjort.... Flytte eg til Norge om ca 3 år så blir det nok ikke til Salangen. Ka har eg i Salangen? En sönn og svigerdatter (<3<3<3), og mamma og stefar (<3<3<3). Resten bor jo i Alta, så mulig vi flytter dit etterhvert....Tida får vise....

Så får vi se om eg får noen reaksjona på dette. Mottar gjerne kommentara, og godtar både god og dårlig kritikk. Det må man forvente seg når man er så åpenhjertig......

Takk for du leste hele innlegget og ikke gav opp sånn halvveis....ha ha ha.....

Ha en fin dag!! (for det har eg!!!!)

6 kommentarer:

June sa...

Det e jo trist at det e blitt sånn, men det e nok for mange vanskelig å holde kontakten når man flytte lenger unna. Det burde ikkje være sånn, men.

Egentlig sku eg spørre deg kordan du fikk ordna den chatteboxen oppe her på sida?

stin sa...

Du har skrevet det jeg selv mange ganger har tenkt! FOr sånn ble det jammen for meg også når jeg forlot nord for over 13 år siden.
Jeg synes du er tøff som skrev om det i bloggen, de fleste ( meg inkl) ville bare tidd stille og godtatt...
Sikkert en tankevekker for noen.
Ha en finfin dag du også!! :)

randishobbyverden.blogspot.com sa...

June: Takk for kommentaren! Den chattboxen fant eg et eller annet sted. Bare klikke på der det står get a Cbox. Den er gratis men man kan også betale for å ha mer avansert versjon. Så velger man farger og sånn. Va fort og ordne.....

Stin: Ja har snakket med fler som har flytta som föle det samme. Trist det skal väre sånn. Fölelsan forsvinner jo ikke om man flytter og får fler venner.....

Ha en fin dag begge to!!!!!

Karina sa...

Kjære Randi. Har nok ikke gitt deg opp enda. Du blir nok ikke kvitt meg så lett. Litt mye å stri med sjøl for tida, men det MÅ jo roe seg etter hvert. Når mini er kvitt skrikertoktene, får jeg forhåpentligvis litt mer Karina-tid. Og hvem vet, kanskje greier jeg være oppe lenger enn ni. Ja kanskje greier jeg til og med ta vare på ungene og hus uten hjelp fra kommunen. Må bare minne deg på at det er lett å bli oppslukt i sine egne liv. ikke at det er noen god unnskyldning. og jeg er ikke mindre glad i deg av den grunn.
god klæm til dæ Randi.

Anonym sa...

Æ e no åsså glad i dæ, så d så :D:D:D KP

randishobbyverden.blogspot.com sa...

Gla i dåkker Karina og KP :))

Kramis fra meg <3