14 september 2011

GULROTKAKE/MOROTSKAKA

Her er oppskrift på gulrotkake som eg bruke lage den. Den bruke väre veldig populär, og mange bestiller meg til å lage den til kakelotteri og cafesalg på Sjövegan. Mange ganger dobler jeg den, og lager to i samme slengen. Eller eg lage den i langform. Eg synes störste jobben e å raspe gulrot så det overlate eg til andre (les: Adam eller ungan) siden eg ikke har foodprsessor og må gjöre det for hand.



GULROTKAKE
4 dl hvetemel (siktes)
4 egg
2 dl sukker (egg og sukker piskes godt med mixer)
3 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
2 ts soyaolje (eller annen olje uten sterk smak)
6 dl raspet gulrot (ca 1/2 kg gulrot för skrelling, rasper den fint da blir den saftigere)
2 ts kanel

Egg og sukker piskes godt, sikt i det törre og ha i olje. Til slutt haes i gulrot. Hell alt i en smurt og strödd springform/rund form 26 cm. Hvis du skal ha den i langpanne så må den dobles. Stekes 40 min på 175 grader.

Glasur: 50 g naturell kremost (bruker selv Philadelphia)
            50 g mykt meierismör
            2 dl melis
            1 ts vaniljesukker

Glasuren haes på når kaken er blitt lunken. Hvis du lager kaken dobbel og har den i langform, så bruke eg å ha 1 mindre egg, så det totalt blir 7 egg, og glasuren 3 dobler jeg. Kipt hvis det blir knapt med glasur for den er sååååååå goooood.....

1 kommentar:

stin sa...

Åh, denne skal jeg lage til helga!