14 september 2011

MINE FANTASTISKE KJÖTTKAKER

Her er oppskrift på kjöttkaker som ble fantastisk god. Eg har brukt halvparten lammekjöttdeig og halvparten oksekjöttdeig, men du kan bruke hvilket kjött du vil.....

Sånn gjorde jeg det:

1 kg kjöttdeig
3 ts salt
1 ts pepper
4 ss potetmel
3 dl melk
1 finhakket lök

Blandet sammen kjöttdeigen med salt, pepper, potetmel og lök med handmixer. Da det var godt blandet spedde eg deigen med litt og litt melk. Ca 1 dl i gangen.

Stekte en prövekake og den smakte godt. Hadde et krus vann stående og fuktet hånden med vann med jevne mellomrom, mens eg forma kjöttkaker med skje i handa og la de i stekepanna. Stekte i margarin på mellom sterk varme. Ca 5 min på hver side.

Det ble 26 kjöttkaker. Noen bruker vi idag, og resten fryser vi til senere....

Bon apetit!!!!!!


Inga kommentarer: