29 december 2011

HJEMME IGJEN I GO-SOFFAN........

Ja da va det en liten tur på sykehus igjen. Skulle bare inn og sjekke en liten blödning og andre småproblem. Alt så fint ut med förste tegn, men etter litt fler undersökelser så ville de ha meg der til observasjon. Hadde ingenting med meg enn det eg hadde på meg og i handveska...... Skulle jo bare en liten snartur, og fordi det var jul så kunne det ikke sjekkes på Barnmorskmottagningen i Landskrona men jeg måtte til Lund Lasarett. Er jo der eg har tenkt å föde sånn etterhvert også når den tid kommer......
Denne gang ble jeg innlagt på Perinentalavdeling 44 som er en avdeling for bebiser som kommer för tiden, og for mammaer og bebiser som har hatt problem under graviditet og födsel....... Såg masse små nurk der. De hadde to avdelinger der. En for mammaer som ikke hadde födt, og så de som hadde födt. Eg havna blandt de som hadde födt siden eg alikevel var kommet så langt i svangerskapet, og eg hadde tegn på at ting kunne skje fort.......
Adrian va jo en luring da han ble födt. Da hadde eg rier uten å ha vondt, og sov i ca 8 timer mens eg hadde rier. De bare vekkte meg sånn titt og ofte og registrerte........ De satte med på drypp for at eg skulle få vondt kl 13, men med dårlig resultat så ble det bestemt å koble av kl 18. Kom til å ta laaaaang tid, og sikkert ikke komme för dagen etter. Da eg gikk over gulvet fra stol til seng, va han på tur ut mellom mine ben. Barnefaren ropte og trykka på alle alarmer siden vi var alene på födestua. De klippte av mine bukser og to pressrier så va han ute. Födt 19 des kl 18.20 1995.

Så etter et dögn nå med registrering titt og ofte av babyens fosterlyd, og om eg hadde sammentrekkninger. Så mente de at eg enda har god tid. Det var da enda godt å höre. Skal IKKE ha fler desemberunger...... Men de forberede meg på at ho kan komme för tida. Morkaka mi ligger ganske langt nede, og den ene legen mente den var delt i 2 deler. Det var den andre som tok UL ikke enig i. Skal på ny UL på onsdag så få se hva den legen sier...... I og med de e usikker om det så har eg beskjed om å ringe 112 (ambulance) neste gang eg begynner å blö for de har ennå ikke funnet ut hvor blödningen kom fra. En annen ting eg har tenkt på e at enn hvis det no vise seg at eg har gutt i magen? Gjör ikke meg noe, men da blir han en ROSA prins. Hvis de er uenig om forkjellig så kan de jo ha tatt feil ang kjönn....... Får höre på onsdag ka de sir.

Ho snudde seg i morrest så har ikke den fölelsen at ho e på tur ut med en fot lengre. No e hodet ned og föttene sparker opp. Ny fölelse for meg sia ho har sotte med rumpa ned hele siste tida.... Merke jo også idag at eg ikke treng springe tisse hele tida no. Ho har herja mye med urinveian den urokråka.....

Det de også fant ut var at eg mulig har noe svangerskapsgreier med levra eller noe med koaguleringa. Siden eg har hatt blåmerker siden beg av august som enda er der, og at eg klör som fan på hele kroppen spes magen, under magen, hender og fötter. Blör også mye neseblod den siste mnd. De tok fastende pröver i morrest, og de får eg svar på neste uke. De har også funnet ut at eg har lavt blodtrykk etter flere år med veldig höyt og har da brukt blodtrykks medisin et par år. Slutta med den for noen mnd siden og blitt nöye sjekka om det skulle bli höyt igjen, men istede blitt lavt for förste gang i mitt liv.......

Det va no enda godt eg fikk dra hjem igjen....... Det vil si eg fikk velge sjöl og da va valget lett..... Hate sykehus og alt som höre til. Spesiellt väre på en födeavd der alle triller kurv, mens eg sitter med magen under halsen...... Blir liksomt så ensomt på en måte. Vet eg får ho ut en dag eg også, men alikevel en ubehagelig fölelse å väre utenfor....

Men va no greit å se kossn det så ut der og hvordan ting foregår. De fleste bruker egne babyklär der, og har med det meste. Man må ha med stellesaker og bleier også.... Pappaer og sösken har lov å besöke etter födsel, men ikke andre. Föder man uten komplikasjoner og på rett tid så drar man fra födeavd etter 6 timer. Da drar man enten hjem eller til sykehotellet som ligger en trilletur på ca 5-7 min unna der man födte. Pappan skal da trille mamman med rullestol dit (????). Så eg drar nok sikkert hjem etter födsel om alt går som det skal. På sykehotellet eller om man havner på avdelinga etter komplikasjon med mor/barn så betaler man for hvert innlagte dögn......... Det er heller ikke lov å sende blomster pga allergier.

Ja da va det bare å slappe av her i sofa. På dagan e det vanskelig å slappe av, men på kvelden e bekkenlösninga så ille at det e vanskelig å gå rundt mellom romman her. Men sånn va det med guttan også. Heldigvis har vi heis, og parkering rett utenfor döra her......

Ble sendt hjem med beskjed om å spise og drikke rikelig. Så jävlig lett å si......grrrrrr.....

Så no blir det et stykke kake og melk!!!

So long, be strong!!!!!

Fortsatt god jul og godt nytt år!!!!

Klem fra Randi

1 kommentar:

Vintagepia sa...

Kjære Randi !!

Tus`n takk førr koseli` kommentar på bloggen...dæ varme :o)
Ikkje så græitt å måtte plages så mykkje når du går gravid mæn godt at du bli passa godt på !!
Ikkje længe igjænn no...ønske deg og Adam løkka tell :o)
Masse go`e nyttårsklæmma fra Enebakk mæ retur mandagskvæill`n tell dæ likkje røe` huse` i skogen...Vintagepia