11 februari 2012

SPRÅKPROBLEMER......

Fikk lyst å skrible litt her eg ligger på soffan og tenker......
Tanka på papiret (eller bloggen) bruke klarne hodet litt.

Etter 1,5 år i sverige nå så har eg forstått på mine venna og familie i Nord-Norge at eg kan ha forandra litt dialekt....
Til noe svorsk/gebrokkent.
Men kan bare love dåkker at det e ganske så kaotisk i hodet når man bor med en gambier som snakker engelsk, mandinka, wolof, norsk og svensk.
Og vi skal pröve å ha en normal samtale......
Nordnorsk e det ikke mange som forstår når eg sette igang....(deriblandt Adam)
Til hverdags hjemme går det av gammel vane på engelsk.
Så pröve vi oss på svensk som Adam e veldig god til, men eg kan jo ikke alle ord på svensk og blande med norsk bokmål.
Skal vi skrive et svenskt brev så slit vi max.....
Så noen ganga så blir det en salig mix av svorsk.
Samme på fb. Sia eg har både norske og svenske venna (og endel andre) så pröve ge skrive på en mix av norsk/svensk. De andre får bruke google translate. 
Men da må eg huske å skrive bokmål.
Nordnorsk funke nok ikke nei.....
Mötte noen på fb som skulle selge meg nåkka.
Etter litt chat fram og tilbake så skulle vi snakke for förste gang.
Etter vi hadde snakket noen minutter sa eg: håpe du forstår meg når eg snakke?
Ho sa: jadda eg har ingen problem å forstå dansk......

Så der er problemet......

EG E SPRÅKFORVIRRA!!!!!

Har blitt tatt 3 ganger for å väre stockholmer.....hmmmm...
Men eg e jo NORSK som ikke kan snakke sin egen dialekt.
Når eg snakke med ungan sier de: snakk orntlig!!!! he he....

Og når eg har ont (og eg skal jo gjennom nåkka så gjör djevelsk ont.....) Så ryr det ut nord-norsk bainnskap sånn man ikkje kan stoppe..... He he men de forstår jo heldigvis ikke så mye når eg sette igang de her helsepersonellet.
Og for ikke å snakke om at eg må huske og kunne alle aktuelle svangerskaps og födselsord på 3 språk. 
På engelsk for at Adam skal skjönne, svensk så at helsepersonell skal forstå og norsk for at det e mitt språk.
Eg bor jo ikke bare i sverige, men på ett av det mest tetteste befolkede område med 1 og 2 generasjons innvandrere. De har faktisk lettere å forstå meg enn skåningan.
Har opplevd å måtte snakke på engelsk mange ganger fordi skåningan ikkje skjönne norsk.....
Og det e fakta fan.... og eg må snakke s a k t e.......

Så kommer det eg tenke mest på.
Når lillesnuppa skal begynne å snakke.......ka slags språk skal det bli. 
En salig blanding og mix av 5 forskjellige språk + nordnorsk......
Stakkars lita......

Ja ja den tid og den sorg.
Ho skal no UT först....he he....

Men vi har ei jente i kretsen her, som da ho var 3,5 år snakka mandinka og svensk flytende. 
Og også forstod og lärte seg engelsk.
Så unga tilpasse eg fort......

Ha ei fortsatt 
GOD HELG!!!!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Nesten så jeg skulle ønske engelsk ble standard språket over alt... ;)