5 april 2013

AKUTT BESÖK PÅ BARNMEDICIN IDAG

For de som fölger bloggen min så kunne dere lese igår at vi hadde värt på besök på barneavdelinga på medisinsk der vi går med Serafina for hennes astma og allergi.
Hun har hatt feber veldig ofte siden hun fikk allergi,
spesiellt etter hun begynte å få fast föde.
Vi fikk beskjed å kutte ut melkeprotein (allt som inneholder melk med andre ord), fisk og egg.
Etterhvert begynte de å fundere på hvete og soya også siden faren er allergisk mot det.
Også värt snakk om tomat og citrus.
Men ingenting som vi har visst 100 %.
Men hun ble mye bedre etter vi kuttet ut de tre förste.
Hun har aldri hatt diare, men veldig treg mage til tider.
Som har blitt avfeid med at hun er allergisk mot melk og sikkert fått i seg noe....
Nå har hun nettopp hatt 7 dager med feber, og 2 dager uten MEN med veldig lav kroppstemp om natten samtidig som hun svetter grassalt i hodet og pysjen er helt våt oppe rundt halsen og litt nedover.
I natt målte eg 35,6 på det minste.
Og jenta gråt og var utilpass.....
Vi fikk tilslutt noen timers sövn,
og så hadde hun begynt å få feber igjen....
Eg ringte avdelinga og fikk beskjed å hive meg på förste buss og komme,
og det gjorde eg.
Regnet med det ble en urinpröve og blodpröve og så hjem igjen så Adam ble hjemme.
Hmmmm.......
Han skulle definitivt värt med.
Avdelinga stenger nemlig kl 12 og vi var så akutt at de tok oss inn uten at det egentlig var åpent.
Er ei lita avdeling som kjenner jenta vår.
Alternativet er det store Lund universitetssykehus.
Men siden jenta vår har så dårlig immunforsvar så blir hun bare sendt dit om det ikke kan fixes i Landskrona.
Som sagt så ble det jo egentlig stengt mens vi var der,
etter pröver i halsen, blodpröve og så skulle vi ta urinpröve (av en unge som vegrer drikke og har törr bleie.....). Gikk dårlig med andre ord....
Så hörte de at hun bäsja så sjelden.....
Vi er jo vant at med henne skjer det hver 2-3 dag og at hun blir urolig natten för.
Har fortalt det til leger og helsestasjon og fått tips men ingen ting mer.
Vi har tenkt det var fordi hun drikker så lite.....
I så fall regnet eg ut at det var 2 dager siden sist og det var som russiner (?).
Da ble det klyster på jenta.
Huff.....hun fikk så vondt for det var som stein inne i henne....
Hun gråt og gråt.....
Eg holdt henne på fanget uten bleie, bare med en kladd under og ventet på resultat....
Ja ja men.......Jenta gråt så hun fikk pupp for å tröstes.
Vi ble latt alene på rommet da de hadde lunch samtidig....
Så begynte det å skje saker.
Det kom ut der det skulle med et skrik og hun kastet opp over meg og puppen.
Eg kunne ikke röre meg for hun hadde ikke bleie på seg,
kun en kladd over fanget det eg med en hand fanget opp saker og ting.
På den andre armen lå jo hun og der var det fullt av oppkast på henne og meg.
Så eg ropte og ropte på hjelp og ingen kom....
Serafina "falt bort" som hun gjör noen gang.
Affektanfall.
Det får hun når hun gråter veldig sterkt eller blir redd.
Eg ropte så höyt eg kunne med mine dårlige lunger,
men INGEN hörte oss....
Etter kanskje 5-10 min ble vi funnet og vi fikk hjelp....
Eg må bare innrömme at eg totalt knakk sammen da de kom og hjalp oss.
Man blir jo så redd av slike anfall selv om de er ufarlig....
Serafina ble vasket litt og eg fikk ho tilbake i armene (denne gangen MED bleie).
Det som hadde kommet ut tilsvarte nok en ukes oppsamling.
Unger som har det slik blir helt utslitt etterpå og hun sovnet i armene mine mens vi ventet på legen.
Legen forklarte at hun regnet med at feberen hun bruker å ha kommer fra forstoppelse forårsaket av allergien,
også den lave tempen som er virkelig farlig.....
Samme med nattesvetten.
Så för vi dro derfra fikk vi lactulos som hun skal ha hver dag,
og hun har 6 plaster på ryggen med ting som de tror hun er allergisk for.
Hvete
Soya
Melk
Egg 
Rug 
Vann
Den siste er kanskje bare for å sammenligne. Vet ikke...
De skal hun ha på ryggen til söndag, og da skal de taes av.
På mandag blir det tilbake til avdelinga og muligens en tur tirsdag også.

Mamman var helt utslitt og ville ikke ta bussen siden eg fölte meg utspydd....
Eg hadde ikke skifteklär til meg selv med.
Så Adam kom på sykkel og så gikk vi sammen hjem og fikk frisk god luft.
Serafina var blitt "normal" igjen takk og lov.
Så hun såg både vovva, og pusi, og gakk gakk på veien hjem.
Hun har värt i strålende humör og til og med spist nesten et glass med barnemat og litt baby-juice.
Nå sover hun.
Helt utslitt av den behandlinga hun fikk idag......

Men nå må vel det bli bedre snart!!!
Denne legen mente vi skulle teste ut melk neste uke,
og LAKS.
Det kan eg love skal bli godt for mor og datter.
  

1 kommentar:

stin sa...

Å hjelpes...stakkar lille pia som skal plages så masse. Gjør vondt å bare lese om... Håper virkelig de kan finne ut akkurat hva hun reagerer på, sånn at hverdagen kan bli tilnærmet normal. Gode tanker og god helg sendes og ønskes fra Bergen.