28 november 2013

I RUTE TIL JUL?


Er du i rute til jul?
Ikke jeg.....
Julegavene må väre tidlig ferdig hos meg siden det meste skal sendes til Norge.
Har ikke så mange gaver å gi egentlig.
Mine närmeste familie, gudbarn og noen venninner.
Har kommet meg sikkert halvveis,
men har ikke pakket inn en eneste en.

Julekort?
Har ikke engang bestillt de (men venter på svigerfar som skal hjelpe meg idag med det).
I år blir det ikke så mange hjemmelagede,
en mistanke om at det ikke blir noen faktisk :)
Når finmotorikken ikke er så bra, og fingertuppene uten fölelse så er det vanskelig.
Da er det lettere å lage/pynte lys.
Men det blir jo tungt og dyrt og sende til alle.
Men blir jo "litt" hjemmelaget når vi skal lage de på nett med bilde av Serafina.

Kalenderen er så og si ferdig. 
Mangler bare noen få gaver.
Skal henge den opp idag og så får vi se om jenta lar den henge i fred :D
DET kan bli en utfordring ja....ha ha....

Når det gjelder baking så tar eg kun det de siste ukene.
Mamma skal sende noen saker hit,
og i de sakene ligger mine kakeformer.
Så får fint vente på de.
Ser ikke vitsen av å kjöpe nye når eg har massevis i Norge.
Men det blir ikke bakt så mange sorter heller.
Ikke som i "gamle" dager da det skulle väre 7 sorter
(og halvparten fikk fuglene i januar/februar).

Vasking er eg heller ikke så fanatisk med.
Vinduene er vasket i höst,
og nye julegardiner av året er hengt opp.
Adam skal få vaske rundt badet og gjestetoalettet.
Kjökkenskapene skal eg vaske,
mens Adam skal få vaske tak og vegger på kjökkenet.
IKKE fordi det snart er jul,
men fordi at vi har hatt renovering av ventilasjonsanlegget.
Og det var på kjökken og bad.
Så det er ett "must".

Ellers så har vi begynt å spille julesanger.
Ribba har vi bestillt på den lokale ICA.
Som vi bruker hvert år.
Svenskene bruker ikke ribbe med svor,
så da bestiller vi DANSK ribbenstek med svol (ikke skrivefeil).
Bare nord i Sverige og på grensen de har til kjöpeglade nordmenn...he he....
Adventstaker og stjerne kom opp for 2 uker siden.
Aldri värt så tidlig ute.
Men eg GLEDE meg sånn til advent og jul i år.
For förste gang på mange år eg glede meg sånn til jul.
Noe som er helt merkelig siden nesten alle mine sitter i Norge.
Men har nesten blitt vant å ikke feire jul med gutta.
Andreas er det nok 6-7 år siden, og Adrian 3 år siden.
Forskjellige årsaker til det,
men så lenge mine barn har det bra alle på sine steder så er mammahjertet også glad <3

Nå har eg en muslimsk mann som elsker jul.
Min svigerfar og ste-svigermor skal også feire jul med oss.
Svigerfar og Adam spiser begge svinekjött til spesielle anledninger.
Så julemiddagen blir tradisjonell ribbe,
og pinnekjött på 1 juledag.
Pinnekjött skal vi få tilsendt fra Norge da det ikke er mulig å få tak i her.

Nei nå skal eg henge opp kalenderen så Serafina kan venne seg til den,
så får alle ha en fin dag med eller uten juleforberedelser :)




2 kommentarer:

Unknown sa...

Så koselig Randi :) Og godt at du glede dæ til jul!! Æ har jobba litt med adventskalender til min 18åring, og i mårra blir den vel ferdig, men henger den ikke opp før lørdag kveld, hehe :)Mens æ julepuslet idag, sèg vemodet litt over mæ, tanken på å ikke feire norsk jul ilag med "mine", ble litt sår... Men når æ bare kommer til det varme land, blir det sikkert bedre :) Ha en fin kveld Randi og co :)

randishobbyverden.blogspot.com sa...

Du må pröve kose deg så godt du kan Marit. Eg vet det blir trist spes på juleaften, men dåkker får väre sammen mange mange dager i 2014 <3 <3 <3 Eg har hatt mange jule uten ungan mine, og julaften har värt den värste i hele jula. Men bare å tenke gode tanka og skype om det går <3 Du har jo din kjäre der <3
Klemz