29 november 2013

Travel fredag hos oss

Idag har vi värt aktiv fra morgen til kveld.
Det er öppen förskola hver fredag fra 9-12,
og idag hadde vi temadag om tradisjoner.
Vi kunne ta med mat fra vårt land, klär, fortelle litt om tradisjoner fra hjemland osv.
Eg hadde fått tilsendt toro RÖMMEGRÖT fra Norge så eg lagde det,
og gele med vaniljesaus.
Den römmegröten var nok ikke så poppis HA HA,
så resten tok vi hjem til middag.
Gele var veldig populärt blandt barn og voksne.
Vi bor jo i ett flerkulturellt samfunn så det var mye spennende å smake på fra andre land.
De hadde også ordnet med en kalender på veggen,
hvor vi kunne feste en gul lapp med vårt barns nasjonalitets merkedager.
Som nasjonaldager og andre spesielle dager.
Siden vi ikke hadde noe spisende mat fra Gambia med oss,
så hadde eg kledt Serafina i tradisjonell gambiansk drakt.
Vi skulle spille svenske barnesanger på mandinka (Adams morsmål) men teknikken svikta oss idag...

Da vi kom hjem fra öf fikk Serafina slappe av med litt Teletubbies.
Storfavoritten for tiden <3

Mamma fikk hengt opp adventskalenderen som Bestemor Ruth i Norge har strikket.
Vottene er fyllt med små skrivesaker, klistremerker og dill-dall.
Noen få lördager eller fredager dukker det opp en liten godis.
Skal jo ikke väre helt fanatisk heller.....

Da Serafina skulle sove så tenkte jo eg også at det var jo lurt å ta seg en höneblund....
Serafina sov 3 timer og mamman sov 2 timer.
Våknet bare en halvtime för Adam kom hjem fra jobb,
passelig fortumla i hodet.
Helt uvanlig for meg å sove på dagtid.
Men da var man jo laddet og klar, så eg kasta meg over julegave innpakking.
Har fått oversikten så tenke eg tar meg en butikkrunde ALENE i morgen,
og får unna endel gaver til (om formen fortsatt er så bra som idag) :)
Igår fikk vi jo ordnet og bestillt julekortene så eg e så fornöyd atte...
Leiligheta er adventspyntet med lilla lys flybåren fra Norge.
Lilla er ikke adventsfarge i sverige.
Gavetips til meg er lilla lys og duker......Hahahaha....
(der va eg frempå gitt)

Ha en fin helg alle sammen i nord og sör <3

<3 <3 <3




Inga kommentarer: