25 februari 2014

BLÖTKAKE MED KOKOSMOUSSE OG ANNANASMOUSSE

Måtte pröve meg på en ny vri av den gode gamle slagern.....

Blötkake

Bakte först et vanlig sukkerbröd:
  • 4 egg
  • 1,5 dl sukker
  • 2 dl hvetemel
Pisk egg og sukker hvitt. Sikt i mel like för den skal settes inn i stekeovn på 200 grader i ca 20 min. Stikk en fyrstikk i bunnen og sjekk om den er godt nok stekt. Er fyrstikka törr så er den klar til å taes ut av ovn.

Annanasmousse:
  • 1 bx (ca 600 gram) hermetiske annanas (helst mosa eller i biter)
  • 100 gram vaniljesauspulver (type UTEN koking)
  • 300 gram philadelphiaost
  • 100 gram melis
Hell annanasen med juicen i en mixer.
Tilsett sausepulveret og mixe på lav hastighet i ca 1-2 min.
Tilsett philadelphiaosten og mixe på höy hastighet i 1-2 min.
Tilsett melisen og mixe 2 min til.
La den stå i en tett boks i kjöleskapet over natta.

Kokosmousse:
  • 2 dl creme fraiche
  • 2 dl sukker
  • 1,5 dl kokos
  • 2 dl flöte
Bland creme fraichen og sukker, og visp til det har en konsistens som vispet krem.
Rör inn kokosen og bland godt.
Ha tett lokk på bollen og la det stå i kjöleskapet til dagen etter.
Jo lengre den står jo bedre smak blir det da smakene fra kokosen trekkes ut.
Dagen etter visper du stiv krem av flöten og blander inn kokosblandingen.

Klar til pynting!
Del kakebunn i 2 eller 3 deler etter hvor höy bunnen er.
MIN ble bare i 2 deler ;)
Dynke bunnen med litt melk.
Legg lagvis bunn, ananasmoussen og kokosmoussen.
Innimellom lagene kan du strö litt hakket mörk sjokolade.
Dekk kaka med krem,
og vär så kreativ som du har lyst til :)
På toppen pyntet jeg med hermetiske mandarinbåter og litt hakket mörk sjokolade.

(dårlig mobilbilde som eg måtte piffe opp litt)

Kaka falt i smak hos liten og stor,
og det var ikke en smule igjen på fatet :)

Lykke til!!!


Inga kommentarer: