10 mars 2019

Katt-kake (sjokoladekake)

Til min datters 7 års dag så var önsket en KATT-kake.
Altså kaken skulle väre formet som en katt....
Mamma fikk legge hodet i blött og her er resultatet:


Först bakte eg sjokoladekake i den store ovnsformen.

(oppskriften ligger til slutt i innlegget)


Da den var blitt kald la eg over en runding (botten til springformen).
Skjärte så rundt den og la den på ett serveringsbrett.
Så skar eg ut ett öre og passa det til för eg brukte samme öre som mal bare oppned.
Da fikk eg to like örer :)


Så laget eg glassuren.
3 dobblet den for å väre sikker på å få nok... ha ha..
Smurte glassuren på alle ytterkanter.
Pyntet med glassur på tube.
Kjöpte inn flere farger til jul så passet perfekt.
Hadde ingen bra alternativ til pupiller så ble en russin i hvert.....
(7 åringen syntes katta såg trött ut...ha ha...)


Dagen etter kjöpte vi nonstop og byttet ut pupillene.
Da ble katten våken og klar til 7-årskalas.

Fyllte litt godis rundt katten.


Her kommer oppskriften.
Den er opprinnelig fra en Disney bakebok så man kan ikke mislykes med denne oppskrifta.
Kaka blir så saftig og god takket väre kefir.
Lett å lage laktosefri også.

SJOKOLADEKAKE m/kefir
  • 240 gram smeltet smör/margarin
  • 1 liter kefir
  • 600 gram sukker/socker
  • 750 gram hvetemel/vetemjöl
  • 3 ts natron
  • 9 ts kakao
  • 3 ts vaniljesukker/vaniljsocker
  • 3 ts kanel
Alt blandes sammen med handmixer, og helles i en stor langpanne (den som passer i stekovnen).
Stekes på 175 grader i ca 40 min.

Glasur/glasyr:
(3 doblet den så det skulle bli nok dundt alle kanter)
  • 75 gram margarin smuldres inn i:
  • 300 gram melis/florsocker
  • 2 ts vaniljesukker/vaniljsocker
  • 1 ts kakao
  • 5 ss/ms ferdig kaffe röres inn i blandingen.
Fyllet haes oppå kaka mens den enda er varm (ca 15 min etter at kaka er tatt ut av ovn)

På katten hadde eg på glasuren etter att hodet var skjärt ut og plassert på fat.
Ellers bruker eg ha den på ca 15 min etter den er ute av ovn.

LYKKE TILL!!!



Inga kommentarer: