11 april 2013

I´M STILL ALIVE AND KICKING :)

Joda har ikke glemt bloggen...he he....
Men den har värt nedprioritert da kroppen/psyken holdt på å kollapse.
En ting er å väre kronisk syk, "vanlig" syk i tillegg, og på toppen av alt ha et sykt barn.
Ja for ikke å glemme kronisk syk også....
Har en mann, og hun har en pappa som hjelper til med det han kan.
Men hovedansvaret ender eg opp med siden eg rett og slett vet mest ang Serafinas sykdom,
og min mann ikke er vokst opp i dette landet (eller norge...).
Han må läre seg alt, og helst på 3 språk.
Blir litt surr for han så det er mor i huset som har oversikten.
Og det er bare sånn det må väre.
Er en omvanling fra Norge der eg fikk hjelp til så mye pga min sykdom,
mens her er eg den som tar vare på andre.
Det er eg som må ta telefoner, utfylle papirer, og andre ting Adam trenger hjelp med.
Og eg som vet hvilke medisiner Serafina skal ha til hvilken tid,
kontroller hun skal på, hvilken mat hun kan spise og alt som tenkes kan.
Så må eg klare å ta mine skummle telefoner, gå ut av huset og gjöre mine ärend, ta tak i ting ang helsa som må sjekkes opp.
Har en boendestöd som puffe i enkelte ting,
men hun har nettopp kommet fra 2 uker i Thailand.
Og i februar var hun 2 uker i Den Dominikanske Republik.
Så disse slitsomme månedene i 2012, 
så er eg typisk nord-norsk og STÅR HAN AV!!!!
He he.....
Eg var helt utslitt tidligere i uka.
Dårlig med sövn.
Datter med 40 i temp i 3 dager.
Ut og inn av sykehuset med henne.
Da kjente eg at nu, nu går det galt....
Men så fikk eg sove litt.
Serafina ble feberfri.
Eg kom en tur ut av huset (uten at det var til sykehuset).
Fikk sove litt mer,
og litt mer.....
Så nå kan eg takle mer motgang om det måtte komme.
Har tatt boxehanskene på og klar til fight :)

I disse tider er det 3 år siden sist eg var innlagt på psyk,
og det er eg umåtelig stolt over.
Eg kjempe mine kampa uten medisiner mot min kroniske psykdom.
Bare å kjempa på.
Det er bare värst for Adam som må höre skravla mi når eg er hypoman...he he....
Men han har en fin taktikk der.
Han er jo mann, og medfödt så lukker de bare örene og sier ja og nei der det passer inn :)
<3 Adam <3

Vi har fått noen svar ang Serafinas allergier, og helse.
Men fortsatt må vi bare vente og pröve oss frem.
Fortsatt -melk.
Egg og fisk skal vi pröve oss fram med.
Idag spiste hun laks for förste gang og det syntes hun var nammis.
Spent å se hvordan natten blir.
Men man må jo pröve.......

Eg sjöl var til öyenlege idag,
og det endte opp med en ny akutt-time neste uke det de må undersöke det höyre öye bedre.
Har nesten ikke syn på det lengre.....
Men venstre öye er bra så bekymrer meg ikke...
Venter fortsatt på svar på andre pröver og skal på röngen av urinveier med kontrast om ca 2 uker.
Er jo så nöye undersökt nu så det blir vel snart satt en takst på meg....ha ha......
Eller enda värre: skuddpremie....ha ha....

Er visst overtrött her, 
så sier natti natti alle snille mennesker i hele verden :)

2 kommentarer:

Vintagepia sa...

Hei Randi :o)) Syns du e sijnnsykt tøff som græie å hævle mæ aillt mæir æiller mijnner alæina !!! Hadde eg måtta hadd illt du har å stri mæ hadde eg takka førr meg førr længe sia...fibroen hadde slådd krøll på seg og værken hadde komme tell å vorre infernalsk...græie akkurat å hævle mæ aill logistikk som vi har no i tellegg tell aillt ainna...har hæilldivis en gubbe som e flink tell og gla' i å lage mat så dæ slæpp eg mæn sæll da har eg gådd i to daga mæ ekstrem fibroværk og lavfeber...byjnne å roe seg litt no...har bære å få a'går 'e ho Benne mæ buss'n tell Bodø på NNM i turn ( pakkinga har ho sjøll tadd seg a' :o)) så kainn eg så mått byjnne å gle' meg tell eg og han Patrik skal ræise' ne'rover tell ho Astrid I Enebakk og barndåpen tell an Oliver :o) Grue meg litt tell å sæi'nn ho Benne ilag mæ ho Lone og æi vænnina på Justin Beber-konært på Telenor Arena på tirsdag (ho Benne ræise dirækte fa Bodø mæ fly ne'rover ilag mæ æi vænninna og mora tll ho) mæn dæ vil no hæillst gå bra :o) Patrik og æi vænninne skal og på Bieber-konsært (på torsdag) mæn dæm e no snart 16 år så dæ grue eg meg ikkje så fælt tell :o) Så bli dæ no koseli' å være hos ho Astrid og bæstemorvænnan nån dag og få mæ seg barndåpen :o) Ræise oppover igjænn på mandag ilag mæ han Patrik og ho vænninna mæns ho Benne bli igjænn førr å være utplassert (pryo) i barnehagen korr han Benjamin går og på fredag kjæm ho oppover igjænn og da bær dæ rett tell Finnsnes og Fylkesmønstreinga i UKM sia ho og dainsegupa hennes gjekk videre på UKM på Sjøvegan og på søndag skal ho tell Bardu på Voksenkretsturnstæmne...så dæ går i ett !! Og så e dæ å fortsætte å planlegge konfirmasjon hennes i juni (2)...har en go' del i boks mæn nok å tænke på sia han Patrik skal på klassetur tell København og ræise 3 juni mæ fly ilag mæ ho Lone ne'rover pga konfirmasjon tell ho Benne...og så skal dæ taes imot overnattingsgjæsta (Astrid og Oliver og Edmund) som aille kjæm på førrskjelli'e daga og klokkeslætt mæn da æinne eg 'gåre gubben førr å hæinte!! Så du skjønna at dæ har vorre mykkje logistikk å tadd seg a' !! Prøve å la være å stresse og ta ting ættenai 'n mæn dæ e ikkje like lætt bestaindi' når du skal ta deg av kjøring...hainnling...kle'svask...førræildrekonferansa...ongan sine tentamena og prøva (dær steppe gubben ijnn mæ tærping så e dæ sagt...) dæ har bestaindi' vorre eg som har gjort de her tingan (logistikk og organsisering) mæns gubben har oversekt over økonomien...hehe...egentli' æi ganske græi arbæi'sførrdeling tirliar mæn ikkje ætter at eg fekk fibro...mæn må mainn så må mainn :/ Mæn som du sæi så står mainn han a' :o)) Tænke ofte på dokker og håpe dæ går rætte væien ætterkvært :o)) Stor klæm fra dæ likkje rø'e huse' i skogen :o))

randishobbyverden.blogspot.com sa...

Tusen takk Ruth for fine ord,
og eg må si eg e imponert over den der logistikken..... Hadde falt av lasset og gitt opp ganske fort hadde det värt meg....ha ha.....
Og no har du siste konfirmanten i år. Ei milepäl det også :) Eg sa for 3 år sia at det var siste, men kor feil man kan ta...ha ha.....
Takk for en lang og interessang kommentar. Eg e ikke så inne på alt med denne bloggen, så vet ikke om du får beskjed på mail at eg har kommentert tilbake. Vet ikke hvordan det funke. Tips tas imot med takk :)
Ha en flott tur i barnedåp til Enebakk, og hils kjente :)

Klemz