25 mars 2014

SLANKEOPERASJON...

Idag mötte jeg en kvinne som hadde gått ned endel i vekt..
Håper hun har det bra med det. Turte nemlig ikke spörre eller kommentere hennes vektnedgang.
Hun har tatt en slik slankeoperasjon.
För operasjonen snakket hun om hvor mye det skulle forandre hennes liv, hvor mye bedre hun skulle föle seg, og at det kom til å bli ett helt nytt liv siden hun hadde det skitt psykisk.
Hmmmmmmmm......
Min personlige mening er at det nok ikke bare er å ta denne operasjonen mens du er i beg av 20 årene og tro at alle problemer er löst...
Kjenner noen som tok samme operasjon for noen år siden og de har ett like kaotisk kjärlighetsliv fortsatt. Selv om den ene tenkte at dette var lösningen for at en helt spesiell mann ville like henne og hun ville bli gift og få barn.
Etter 2,5 år er hun fortsatt singel selv om hun har gått fra störrelse xxl til stl s/m i klär.

Tror ikke at en slik operasjon kan fikse på så mye.
Magesekken blir mindre og du blir fortere mett,
men vi som er overvektige er jo forskjellige i matvaner.
Noen tröstespiser og det er årsaken til overvekten, mens andre er kosespisere.
Eg höre til den siste kategorien.
Skal vi feire noe så er MAT det viktigste å feire med.
Og eg finner stadig grunn til å feire noe.
Noen spiser mye for å skjule kroppen sin under alt fettet.
Gjerne de som har opplevd seksuellt misbruk og psykisk vold.
De takler ikke å gå ned i vekt.
Alle lagene med fett som da blir borte gjör de sårbar og "naken".

Slike slankeoperasjoner er nok bra om man tilsammen får samtaler med psykologer för, inni og etter vektnedgangen.
Er jo noe man skal leve med resten av livet.
For meg som koser meg med ett godt måltid,
hadde nok blitt skuffet om eg bare kunne spist 2 kjöttboller, 1/2 potet og to brokkolibuketter til ett måltid.

Eg er i målgruppen for en slik operasjon men eg vegrer meg...
Men har nok mer enn nok av kriteriene som skal til:
Höyt kolesterol, höye blodfetter, höyt blodtrykk, feil på hjertet (ufarlig sådan), ligger på grensen til å utvikle diabetes, fibromyalgi mm.
Min pappa hadde diabetes og en annen slags feil på hjertet.
Han döde da han endret kostholdet pga diabetesen og gikk ned i vekt.
Vektnedgangen gjorde han sprek så han overbelastet hjertet og döde i en alder av 57 mens han ventet på hjerteoperasjon.....
Eg var 43 igår.......ja eg kan ikke se bort fra at det kanskje må noen endringer til her med min kropp.
Men skeptisk til noen lettvinte lösninger.

Sorry, ikke lettvint på DEN måten.
Da eg vet at det aldeles ikke er noen lettvint siden det må til vitaminer og full matkontroll resten av livet.
Trening for å stramme opp det som blir slappt osv....

Mens eg fundere litt mer på dette så tar eg meg likesågodt en kaffe latte.
(EN kaffe latte om dagen i ett helt år tilsvarer en vektökning på 12 kg lese eg i avisen....huff.....)

3 kommentarer:

May-Tove sa...

Du e den du e Randi,å det e du som skal føle deg vell i din egen kropp.
Eg for min del har lagt om kosten,men det e nu mest fordi eg ikkje gidd di galleanfallan,å eg nekte å operere,di grønnkledde menn på et sykehus gir meg full panikk...
Du e fin du Randi,ikkje tenk nåkka anna,å dessuten e du skeptisk så ikkje ta operasjon ;)

Unknown sa...

du e ikke aleina om å være skeptisk til slankeoprasjon, d e eg og. Men eg har faktisk vært til vurdering for oprasjon og da fikk eg høre nåkka eg aldri før har hørt. Legen sa eg var for tynn for å få oprasjon, hurra :) Det var koselig å høre, hehe. E ikke lett å gå ned i vekt, men med litt kostomlegging og trening skal eg vel få det til :) Vi kan ikke alle være syltynn, tror ikke du blir lykkeligere av det.

randishobbyverden.blogspot.com sa...

Takk May-Tove og Jorunn!!
Her i Sverige er det lavere terskel for å få en slik operasjon. Hun jeg skrev om i begynnelsen av innlegget veide et par kilo over 100.... og eg veide 3 kg mer enn henne da hun ble operert. Det må nok skje noe mer drastisk med meg for at eg skal ta den operasjonen. Tenker at det å endre kosthold og mer mosjon er en sunnere måte på lang sikt.......