26 september 2011

NAV PÅ SITT BESTE!!!!!

Eg e ganske så forbainna på NAV som er har hatt hyppig kontakt med siden eg sendte förste söknad inn i begynnelsen av mars. Har sökt om forskjellige forandringer siden vi hadde giftet oss. Utover våren har det blitt flere ettersom eg har fått mer og mer info over ka eg har krav på....... For ingen på NAV fortell jo om det da. Men har lest meg til forskjellig på hjemmesida demmes som faktisk e veldig bra.
Sia eg har 5 forskjellige saker inne så har eg jo ikke en  saksbehandler å forholde meg til.
Systemet e også så tregt at eg må fortelle (sende papir på) til hvert enkelt jävla kontor, at eg e gift og har adresse i sverige. Så da må eg forholde meg til NAV utland. Som har värt veldig hyggelig på telefon, og hjelpt meg med forskjellig.

NAV utland kunne da fortelle at de hadde samlet alle saker under ett for å gjöre det enklere. Fikk en dato 16 sept da alle vedtak skulle väre ferdig. Har da venta med sommerfugler i magen på den dato. Datoen kom og eg har venta på brev. Venta og venta...... Ingen brev etter 10 dager så da ringte eg NAV utland. Ble koblet til 3 forskjellige saksbehandlere för de ble enig om hvem eg skulle snakke med. Det hovedkravet vi vente på e et forsörgerbidrag som vil utgjöre ganske mye for oss. Da eg endelig fikk snakke med rett person så sa han at eg hadde jo allerede fått det for mange år siden.... HVA sa jeg. Jeg sökte jo i april förste gang. Han lette litt til, og kunne fortelle at saken va ikke engang REGISTRERT og det har gått snart 6 mnd. men han kunne love at de hadde en avgjörelse i mai 2012. Däven da blei eg sur. Tar fan ta meg ikke ett år å gå gjennom den enkle söknaden hvor de har alt av dokumenta allerede..... Og saken va engang ikke hos internasjonal, men hos vanlig NAV. Ka har de rota med alle de andre eg har snakka med siden eg sendte inn papiran. Og siden eg bor i sverige og har bodd her i over 1 år så skal alt väre sendt til internasjonal. Fatte fan me ingenting.... NAV i et nötteskall. Sverige har dobbelt så mange innbyggere, men systemet her går utrolig mye kjappere. Og gir de deg en dato så holder de den...... Norge har mye å läre av nabolandet.......

Så dagen idag har ikke värt spes god. Venta jo ekstra penger fra neste mnd og etterbetaling. Men det må eg se langt etter. Så tur til norge för jul blir det ikke, og ikke får eg se ungan för til neste sommer e eg heldig. Kan love dåkker det at å leve 2 voksne og betale megabidrag til yngstemann, da har eg ikke mye igen av min pensjon på 14 000 kr pr mnd. Vi klare oss og vi overleve, men tenk om man kunne LEVE litt også.

Så om eg får noe svar på de andre sakene i år eller neste år: Kem veit? Når dem lyg så innmari så kan man ikke stole på de heller......

4 kommentarer:

Marit sa...

Heilt utrulig, men som vi ser: dessverre fullt mulig!!!! Kjenne at sinne boble kraftig her ja, men ska la kommentaren bi med det her ;) Sende dæ en stor klæm, og håpe det ordne seg lenge lenge før mai 2012!!! Sånt burde rett og slett "kvalifisere" te KRAFTIG prioritering!!!

randishobbyverden.blogspot.com sa...

Tusen takk Marit!!!! Ja man slutte aldri å kjempe med papirmölla... E det ikke UDi så e det NAV.... Men av motgang blir man sterk. Så kanskje man snart kvalifisere seg som verdens sterkeste gravide 40 åring...ha ha....

Vintagepia sa...

Hei,Randi!!

Skjønna godt at du bi` både frustrert og førrtvilt...14000 kr e ikkje mykkje å leve av førr mnd.så dæ hadde vorre græitt om dæm kuinna fådd ræva i gir...skønte ikkje hæilt om dæ va NAV i Norge æiller NAV i Sverige som hadde rota...byråkrati på sett værste uansett om dæ e Svensk æiller Norsk NAV:(
Eg har fådd ijnnvelga 100 % uføretrygd no fra 1.septæmber mæn græie å jobbe 2 daga i uka (20 %)på VTA (varig tilrettelagt arbeid) på læfsebakerie tell SalgProdukter (tidl.ASVO)...og dæ går græit...mæn så maste ledarn på bakerie om eg kuinne prøve å gå 3 daga...jaja...tænkte eg...eg kainn no prøve...4 uke græidde eg og så va` dæ rætt i dørken mæ lavfeber og værk...har snakka mæ han som e min kontaktperson i Lavangen om å få gå tellbakers tell 2 daga sånn at mainn kainn ha sjangs tell å fungere hæime og...har vorre borte sia forri`e torsdag og dæ ser ikkje ut førr at eg græie å gå mæir dæinna vekka...satse på at eg kainn starte i næste uka på tirsdag og da gå 2 daga som tirliar...eg har jo ikkje vett tell å sæi næi når dæm spørr sæll om eg væit korr dæ bær hænne...
Håpe dæ ordne seg førr deg/dokker længe førr mai 2012!!!!
Stor klæm fra dæ likkje røe huse i skogen :o)

randishobbyverden.blogspot.com sa...

Har bare å forholde meg til NAV i norge. Finnes inga NAV i sverige gusjelov...... Har inga inntekter i sverige. Får mitt fra norge. Fikk avslag idag på redusert banebidrag og sletting av gjeld. I et vedtak som e helt bak mål. Så får fortsette å skrive anke på det. Har mistanke om at NAV ikke vet hva de holder på med......

Bra du har fått uföretrygd. Litt lettere å vite hva man har å forholde seg til av ökonomi hver mnd da. Prövde meg på VTA i norge og andre opplegg ilöpet av mine 14-15 år som uföretrygdet. Men blir bare veldig dårlig av det. Har ikke bare fibro men andre ting også. Så en mnd endte eg opp med ambulanse til sykehus 3 ganger. Da sa eg stopp. Skal heller väre husmor. Nok jobb i massevis for meg.

Du skriver ofte om lavfeber og eg måtte google det. Fant det bare på gravide kvinner, og kvinner i overgangsalderen. Ingen forbindelse med fibro som eg kunne finne. Har du sjekka skjoldbruskkjertelen? Eg har hatt fibro sia eg va 14 år og värt på flere reiser med andre fibrofolk. Men aldri hört om lavfeber för du skrev det...... Med fibro så heng det sammen mange tillegssykdommer. Så sjekk det ut du....

Klem fra Randi