18 oktober 2011

NAVNEPROBLEMER

Da vi planla å få baby så hadde eg ikke i min villeste fantasi kunnet tenke meg kor vanskelig det e å finne et jentenavn som passer oss alle.

Da guttan va födt så va det ingen problem. Navn fikk de med en gang, og ingen klaga fikk vi fra familien. Da de var födt visste eg kun at min pappa hette Axel og resten av familien på den greina visste eg INGENTING om.

No e vi jo blitt så multikulturell vår famile, og andre tradisjoner har kommet inn i bildet. Adam er fra Gambia og der er det veldig vanlig å oppkalle etter foreldre. Det er der problemet kommer. Denne beibien blir jo halvt gambian, 1/4 norsk og 1/4 islandsk. Oppkalle vi ho etter hans mamma, ka vil mi mamma tenke..... I gambiansk tradisjon skal barnet ha bare ett navn. mora til Adam har et veldig vanskelig navn også. Når jenta er blitt så stor at ho skal snakke og etterhvert läre å skrive navnet sitt da blir det problem. For ikke snakke om alle slektninger på min side som ikke kommer til å klare uttale og skrive det.......

Og skal vi velge ett annet navn så må det jo passe et barn som er mulatt. Islandsk eller typisk norsk navn??? Blir vel kansje merkelig. Så blir vel å gå for noe internasjonalt som kan passe og kunne uttales i alle land..... Vil heller ikke ha et navn som mitt som skaper problem i andre land. De fleste vet vel hva randy betyr på engelsk.....hmmmm...ikke bra...

Så har vi det med religion. Mange fine muslimske navn, men vi vet jo ikke hvilken religion ho vil velge når ho blir gammel nok til å velge selv. Når ho blir födt skal vi ha namingsermoni her med gambianerne og andre vi kjenner her i sverige, og så tar vi barnedåp i kapellet på Elvenes neste sommer. velger ho bli kristen så er det jo dumt å ha et typisk muslimsk navn.....

Med dette innlegget önske eg å få forslag på navn som kan passe for muslimer, kristne, nordmenn, islendinger, svensker og gambianere. Vi har også famile i andre land, men de får bare akseptere det navn som blir. Hadde värt morsomt å höre noen färöyiske navn da forfedrene mine fra farsiden er derfra....

Adams mamma heter Hroja, bestemödre Joko og Mariama.
Min mamma Ruth Solrunn, bestemödre Bergljot Petrine og Torunn Adalheidur.
Adam har også en ekstramamma i Belgia med navn Lillian.

Så no e eg spent på innspill fra dere...... Vi tenke på et dobbeltnavn da og ett av våre etternavn.

11 kommentarer:

Ann Christin sa...

Hmmm...
Sol Mariam? Adele Joko?
*tenke mer* ;)

Anonym sa...

Hei! Leste om kordan du og Adam møttes og alle problema dere har hatt.Interessant. Ønsker dere alt mulig godt i framtida.Og forresten, babyen bør få navnet SOL, for ho blir sikkert et solskinnsbarn. Klem fra kirsten

Anonym sa...

Av alle de navnene,syns eg Mariama var det fineste,og som har alle,(nesten) bokstavan i seg,samt at det passer med navnene til sønnene dine. Mariama Petrine,eller Mariama Adalheidur,
Klem fra meg,ho wenche :)

Vintagepia sa...

Hmmm...ikkje lætt dæ her...mæn syns Mariam Adele kling vældi fint ilag...klæm:o)

randishobbyverden.blogspot.com sa...

Mange fine navneforslag her og på fb, men vil fortsatt ha flere.

Mariama er et veldig fint navn og veldig populärt. Men Adam har en kusine i nabokommunen her som heter Maja Mariama og har samme etternavn som han....

Mange foreslår Sol i sammenheng med andre navn, og at hun kommer til å bli vår solstråle er vel ingen hemmelighet..... Sol Angelica er jo et navn fra sagaen om isfolket, men et veldig fint navn.

Når det gjelder islandske navn så synes eg Elinros er et veldig fint navn, og tror ikke noen näre familiemedlemmer heter det.... Adalheidur heter både mitt söskenbarn og storesöster.

Bare kom med fler forslag. Trenger ikke väre noen av de som våre "mödre" har. Adrian sier det må begynne på A som han og broren....

Marit Osaze sa...

Hehehe, det va da som P.... Hehe :) Æ likte jo SOL æ ;) hehe, og det va som Pok.... fordi æ har tenkt sånn på det navnet sjøl æ, MEN, har jo tenkt på maaaange andre også, hehe :) Æ syns du sjøl hadde veldig fine forslag, helt uten tvil Randi :) <3 Lykke til, og klæm :)

Astrideilen@gmail.com sa...

Lilly, Maria, Johanna, Ronja.... :-)

Karina sa...

Sol er et fint navn, men jeg syns ikke Angelica er så fint. Men så er det jo ikke jeg som skal være knallførnøyd med navnet. Siden jeg selv nylig har bestemt navn på baby skjønner jeg helt klart hvor vanskelig det er. Jeg syns Ruth er fint, også siden din mor heter det. Ellers er det en ide at navnet kan begynne på R. Siden ditt og din mors navn begynner på det. Og alle dine menn i livet begynner på A. Gutter på A og jenter på R hehe. Bare en tanke. Selv var mitt jentenavn denne gangen Ramona. Vet ikke om det kan være aktuelt eller om det er internasjonalt? Jeg får jo ikke bruk for det. Jeg er jo også som du vet litt imot disse motenavnene. Skal tenkte mer på navn som er litt unike, slik at ikke så mange i barnehagen/skolen heter det samme som lillemor i magen din.

randishobbyverden.blogspot.com sa...

Takk til alle forslag. Ja Ruth eller Rut e fint, men litt redd da for at ho blir kallt for lille-Ruth av familie og venner av familien i salangen. morsom tanke fra Karina om jenter på R og gutter på A. Eg e jo oppkallt etter mor og far, som resulterte at mamma kallte meg Randi og faren min kallte meg bare Anita. Sånn kan det gå for skilsmissebarn....ha ha.....

For mange år siden sa eg at hvis eg fikk en datter engang så skulle ho hete Ariel. Synes det er så fint. Men redd ho kan bli mobba sia Ariel e navn på vaskepulver her....

Maria eller Marie blir det IKKE. På barnmorskemottakningen tror eg det e 5-6 med det navnet sia det er utrolig populärt i sverige. Og det blir ikke Annika, Camilla, Gunilla og Madelein. Det heter annen hver kvinne eg möte her..... Fine navn ja men men.....

Ann Christin sa...

Elinros, det var et nydelig navn, Randi!

Bente D. S. sa...

Oi-oi-oi, så mange fine navneforslag dok har fått!!! Dok får jo kjempeproblemer om dok ska "høre" på alle kommentarer!! Men, eg hengte meg litt fast i "jentenavn på R......." og at du heter Randi, men ble også kalt Anita!!!
Adam starter med A, og så du med R (A), og så kombinasjoner som MINNER om dokkers navn!!
Og så har jo guttan dine A.
Her kommer flere forslag, he-he:
Rosa, Ruby, Janita, Juanita.
Ariana, Alva, Adele, Amalie, Amanda, Antonia, Angelina.
Flere??
Sol Elena, Maja Rosa, Terezia, Ava Grace.
MEN KJÆRE DOK:
DOK MÅ VELGE SJØL! LYKKE TIL!!!